W związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 694 ), określono nowy obowiązek, według którego od 1 stycznia 2022 r. prowadzenie ewidencji akcyzowych będzie możliwe wyłącznie w formie elektronicznej.
Tym samym wszystkie wersje papierowe ewidencji do końca tego roku powinny zostać zastąpione wersją elektroniczną. Brak prowadzenia ewidencji akcyzowej w wymaganej formie może skutkować powstaniem odpowiedzialności karnoskarbowej.
W następstwie m.in. następujące podmioty będą zobowiązane do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej:
- Prowadzące składy podatkowe;
- Posiadające status zarejestrowanych wysyłających;
- Posiadające status zarejestrowanych odbiorców;
- Nabywające wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe;
- Prowadzące księgi kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nimi i jego zużyciem;
- Posiadające status podmiotu pośredniczącego;
- Posiadające status podmiotów zużywających, którzy zużywają w ramach prowadzonej działalności wyroby zwolnione ze względu na przeznaczenie np. oleje smarowe;
- Prowadzące ewidencję suszu tytoniowego;
- Posiadające status podatnika akcyzy od energii elektrycznej;
- Posiadające status pośredniczących podmiotów węglowych oraz pośredniczących podmiotów gazowych.
Należy pamiętać, iż ewidencja prowadzona w formie elektronicznej musi spełniać wszystkie wymagania prawne zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej ( Dziennik Ustaw z 2021 poz. 1150):
- umożliwia wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą
- umożliwia dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania
- umożliwia wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:
- wpisów do dokumentacji
- zestawień danych określonych w poszczególnych ewidencjach akcyzowych
- podsumowanie ilości wyrobów akcyzowych
- uniemożliwiała usuwanie wpisów